Categories
Yleinen

King & Jester

Kahden pelaajan korttipeli King & Jester (2016) on harvinainen tapaus blogissani, sillä se ei ole japanilaisen suunnittelijan peli vaan perustuu 100-prosenttisesti saksalaisen Reiner Knizian peli-ideaan. Kyseessä on nimittäin uudelleenversiointi hänen Royal Visit -pelistään (2006). King & Jester on kuitenkin julkaistu ainoastaan Japanissa ja japaniksi (julkaisijana cosaic), joten se ansaitsee paikkansa japanilaisten pelien joukossa.

Pelin hahmot ovat pahvia ja ne kiinnitetään muovisiin pidikkeisiin.

King & Jesterissä Royal Visitin ihmishahmot ovat vaihtuneet animetyylisiin eläinhahmoihin. Pingviinikuningasta ympäröi kaksi kissavartijaa, ympärillä temmeltää sammakkonarri, ja myös pöllöpiispa seilaa pitkin pelikenttää. Tavoitteena tässä köydenvetomaisessa pelissä on saada vähitellen raahattua kuningas – tai erityinen kruunumerkki – omaan linnaan pelaamalla kortteja taktisesti.

Pelin viisi hahmoa asetetaan aluksi pitkulan pelilaudan keskelle määrätynlaiseen muodostelmaan, kuningas keskelle. Vuoroillaan pelaajat pelaavat käsistään kortteja liikuttaakseen hahmoja. Vuorolla saa pelata niin monta korttia kuin haluaa, mutta kaikkien tulee kohdistua samaan hahmotyyppiin. Vuoron lopussa käsikortit täydennetään aina kahdeksaan nostamalla kortteja pakasta.

Pelin eri kortit. Erilaista kuvitusta ei ole paljon, mutta kaikki neljä kuvaa ovat loppuun asti hiottuja. Eläinten design on erinomainen.

Hahmoilla on omat erikoissääntönsä ja korttien määrittämät liikkumistapansa. Vartijoiden on aina oltava pelilaudalla kuninkaan eri puolilla – ne eivät voi koskaan ohittaa kuningasta tai olla samassa ruudussa. Niiden liikkumiskortit mahdollistavat liikkumisen 1 tai 2 ruutua kerrallaan. Liikkumispisteet voi jakaa molemmille vartijoille haluamallaan tavalla. Merkillepantava kortti on “nuolikortti”, joka kerää vartijat välittömästi kuninkaan viereisiin ruutuihin.

“Nuolikortilla” vartija lähtee nopeasti pois vihollisen linnan tuntumasta palaten kuninkaan viereen.

Kuningas on kankein liikkuja, sillä sen kaikki kortit liikuttavat sitä vain yhden pykälän. Jos kuitenkin pelaa kaksi kuningaskorttia samaan aikaan, saa halutessaan siirtää koko “hovia” eli molempia vartijoita ja kuningasta yhden ruudun, kaikkia samaan suuntaan.

Piispan kortit liikuttavat sitä 1, 2 tai 3 ruutua. Se (kuten myös narri) voi pysähtyä muiden hahmojen kanssa samoihinkin ruutuihin. Piispaan liittyy vahva erikoiskyky: jos ei pelaa vuorollaan mitään korttia, voi kutsua vartijan tai kuninkaan samaan ruutuun piispan kanssa. Vartijoiden pitää kuitenkin edelleen pysyä kuninkaan eri puolilla perussääntöjen mukaisesti.

Narri on villein hahmo, kirjaimellisesti. Sen kortit liikuttavat sitä 1–5 ruutua kerrallaan – tai sitten jotain muuta hahmoa. Narrin kortteja voi käyttää villeinä kortteina minkä tahansa muun hahmon liikuttamiseen (kuitenkin vain yhden hahmotyypin per vuoro), kunhan narri sijaitsee oman linnan ja kuninkaan välissä. Narrin korttien joukossa on myös vahvoja M-kortteja (Middle), jotka liikuttavat narrin (tai erikoiskyvyllä muun hahmon) suoraan kentän keskipisteeseen.

Narri siirtyy M-kortilla keskelle suihkulähderuutuun. Sen jälkeen narrin erikoiskyvyn käyttöoikeus siirtyykin oikeanpuoleiselle pelaajalle, koska narri on kuninkaan ja oikeanpuoleisen linnan välissä.

Pelilaudan molemmissa päissä on kaksi linnaruutua eli pelaajien omat linnat, joihin he yrittävät kuninkaan johdattaa. Peli loppuu välittömästi, jos kuningas pääsee jompaankumpaan niistä. Peli loppuu myös, jos kentän keskeltä lähtevä kruunumerkki päätyy niihin. Joka pelaajan vuoron lopuksi nimittäin katsotaan, montako hahmoa (narri, piispa, vartija) kyseisen pelaajan linnaruuduissa on, ja kruunumerkkiä siirretään yhtä montaa pykälää sen linnan suuntaan. Merkkiä siirretään lisäksi pykälän verran, jos molemmat vartijat ja kuningas ovat pelaajan kenttäpuoliskolla.

Sain vartijan seuraksi myös narrin linnaani, joten vuoron lopussa siirrän kruunumerkkiä kaksi pykälää ja lähestyn mukavasti voittoa.

Jos kumpikaan voittoehto ei ota täyttyäkseen, niin viimeistään peli loppuu, kun hahmokorttien nostopakka on käyty kahdesti läpi – silloin voittaa pelaaja, jonka linnaa kuningas on lähempänä. Näin ollen pelin kesto ei veny yleensä pisimmilläänkään puoleen tuntiin.

Kun pakka on käyty kerran läpi, kruunumerkki käännetään siitä merkiksi toisin päin, jolloin tämä isompi kruunu tulee esiin.

Kuten Knizialta odottaa sopii, peli tuntuu taidokkaasti suunnitellulta. On useita strategioita, joita lähteä yrittämään. Voi lähteä liikuttamaan omanpuoleista vartijaa (tai koko hovia) kohti omaa linnaa, jotta saa kruunumerkin liikkeelle ja kuninkaalle “etenemistilaa”. Voi lähteä liikuttamaan piispaa tavoitteenaan tehdä sillä myöhemmin tehokas kutsu. Voi lähteä liikuttamaan narria saadakseen sen voimakkaan kyvyn käyttöönsä.

Vaikuttaisi olevan kannattavaa pelata kädestään aina sitä korttityyppiä, jota siellä on eniten, koska käsikortit täydentyvät joka tapauksessa vuoron lopussa. Näin saa liikuttua mhdollisimman suuren määrän ruutuja per vuoro, mikä on yleensä hyvä asia. Päätös on kuitenkin tehtävä aina tilannekohtaisesti. Tiettyjä kortteja, kuten narrin ainokaista 5-korttia, voi olla järkevää pantata esimerkiksi tilanteeseen, jossa sillä saisi liikutettua muutoin hitaasti liikkuvaa kuningasta peräti viisi ruutua kerralla.

Tässä vastustaja oli onnistunut keräämään käteensä peräti 6 piispakorttia ja saakin nyt siirtää piispaa minun linnani tuntumasta lähes omaan linnaansa.

Pelistä on vaikea löytää heikkouksia, sillä se tuntuu toimivan kahden pelaajan taktisena köydenvetopelinä varsin mainiosti. Hahmojen ominaisuudet iskostuvat nopeasti selkärankaan, ja joka tilanteessa on mielenkiintoista miettiä, minkä hahmotyypin liikuttaminen olisi kannattavinta sillä hetkellä kädessä olevilla korteilla. On löydettävä balanssi oman suunnitelman edistämisen ja vastustajan hidastamisen välille – vaikkakin nämä kulkevat usein käsi kädessä.

Toki pelissä on korttipelinä myös tuurielementti, sillä joskus toinen pelaaja vain sattuu saamaan parempia kortteja. Satunnaisuus on kuitenkin olennainen ja sopivan kokoinen osa pelin luonnetta. Vartijoiden nuoli- ja narrin M-kortit ovat myös hyviä vastavoimakortteja, joilla toisen hyviä siirtoja saa tehokkaasti neutraloitua.

Peli, joka päättyi kuninkaan rivakkaan juoksuun: ensin koko hovi liikkui pykälän (ja jotta kuninkaalle syntyi tilaa linnaan), ja sitten kuningas eteni neljä askelta saavuttaen linnan.

Royal Visitistä pelin erottaa vain toteutustapa, mutta ero on sitäkin silmiinpistävämpi. Royal Visitissä hahmot ovat paksuja puunpalasia (joissa geneeriset ihmiskuvat), pelialusta kangasta ja laatikko länsimaiseen tapaan iso. King & Jesterissä hahmot ovat pahvia, pelialusta hieman paksumpaa pahvia ja laatikko japanilaiseen tapaan pieni.

Royal Visitin komponentit huokuvat parempaa laatua, mutta kokonaisuuden suhteen kallistun selvästi King & Jesterin puoleen. Persoonallinen eläinteema innostaa mieltäni enemmän kuin perusfantasiateema, ja vaaleaa värimaailmaa katselen mieluummin kuin räikeän kirjavaa. Pahvisia hahmoja on vaivaton liikuttaa, ja pelilaatikon pienuus on hyllytilaa arvostavalle pelaajalle aina plussaa. Risuja King & Jester saa vain kokoontaitettavasta pelialustastaan, joka on laatikosta otettaessa turhan kumpuileva taitoskohdistaan johtuen. Pidin sitä raskaiden kirjojen alla yön yli saamatta sitä silti aivan suoraksi. Hahmot pysyvät kuitenkin sen päällä paikoillaan.

Ensi kertaa pelin sääntöjä lukiessani en saanut kiinni sen hienoudesta mutta kokeillessa sain, totta vie. Teos nouseekin korkealle mieluisimpien kaksinpelien listallani. Pelistä vaikuttaa olevan pari muutakin erityylistä ja -nimistä versiota (Times Square ja Twilight of Venice), joista kukin valitkoon itseään miellyttävimmän.

Pelin suunnittelija: Reiner Knizia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s