Categories
Yleinen

Kamisama Kaigi

Kamisama Kaigi (2014) eli Jumalten Kokous on peli, jossa jumalat äänestävät ihmisten, eläinten, kasvien ja veden määrästä maapallolla. Lautapelijumalat ovat selvästikin päättäneet kadottaa pelin maan ääriin, sillä sitä ei ole BoardGameGeekissa, eikä pelistä muutenkaan tunnu löytyvän kuin yksi japaninkielinen blogiteksti. On siis korkea aika tuoda peli valokeilaan!

Ensimmäinen kierros. Maailmassa eli pelilaudalla vallitsee vielä tasapaino. Ensimmäinen äänestyksen kohde on kasvien jonkinasteinen väheneminen.

Pelissä on pelilauta, jonka neljä asteikkoa kuvaavat ihmisten, eläinten, kasvien ja meren suhteellista määrää maapallolla. Vuorotellen pelaajat (joita voi olla 3–6) kääntävät pakasta esiin kortin – niin sanotun “agendakortin” – joka osoittaa kierroksen puheenaiheen. Agendakortti voi esimerkiksi ehdottaa, että kasvien määrä laskee kahdella (-2).

Jumalten roolissa toimivat pelaajat sitten äänestävät, kukin omien tavoitteidensa mukaisesti, toivovatko he agendakortin kuvaaman asian tulevan voimaan. Jos toivoo, äänestää plussakortilla, ja jos ei, miinuskortilla. Vuoropelaaja laittaa oman korttinsa oikeinpäin, ja sen jälkeen muut omansa väärinpäin. Kun kaikki ovat valinneet, kortit paljastetaan. Voimaantulon ratkaisee se, onko pelaajien antamien äänien summa positiivinen vai negatiivinen. Tasatilanteessa vuoropelaajan ääni ratkaisee. Jos tapahtuma tulee voimaan, sen kuutiota siiretään pelilaudalla kortin mukaisesti, ja pelaaja saa kortin itselleen.

Kaikilla pelaajilla on arvoiltaan identtiset äänestyskortit. Äänestyskortteja +1 ja -1 voi käyttää pelissä loputtomasti, mutta vahvempia (+2, +3, -2 ja -3) on käytettävä harkiten, sillä ne ovat kertakäyttöisiä. Kaikkein vahvin kortti on Ehdoton kuuliaisuus (kertakäyttöinen sekin), jonka pelannut pelaaja saa omaehtoisesti päättää, tuleeko agendakortin asia voimaan vai ei. Jos kaksi tai useampi pelaajaa pelaa Ehdottoman kuuliaisuuden samalla kierroksella, ne kumoavat toisensa, ja äänestystulos katsotaan normaalisti muiden korttien perusteella.

Jos vuoropelaaja päättää pelata Ehdottoman kuuliaisuuden, kuten tässä, muut pelaajat eivät edes äänestä sillä kierroksella.

Pelaajien äänestyskäyttäytymiseen vaikuttavat olennaisesti henkilökohtaiset tavoitekortit. Pelin alussa kullekin jaetaan satunnaisesti viisi tavoitekorttia. Jos ei ole kaikkiin tyytyväinen, voi palauttaa osan pakkaan saaden saman määrän uusia tilalle. Pelaaja saa tavoitekorttinsa kulmassa näkyvän pistemäärän, jos kortissa mainittu asia on pelin lopussa kortin vaatimassa kohdassa.

Esimerkiksi “ihminen 4–8” -tavoite toteutuu usein helposti, sillä punainen kuutio saa olla missä vain viidestä kohdasta, mutta pisteitä tulee vain yksi. Vaikeimpia ja arvokkaimpia ovat tietyn yksittäisen kohdan täsmätavoitteet. Osa tavoitteista tuottaa pisteitä, jos eri tyyppien keskinäinen järjestys on oikea.

Agendakorttipakassa on tasaisesti kaikkien kolmen päätyypin (ihmiset, eläimet, kasvit) kortteja. Niiden arvot vaihtelevat suuresti, aina -5:stä +5:een, joten kuutiot voivat liikkua laudalla suurinkin harppauksin.

Meren agendakortteja on vähemmän ja niiden arvot vaihtelevat -3:sta +3:een (onhan meren asteikkokin laudalla vain 0:sta 4:ään), mutta meri on erikoiselementti, joka vaikuttaa kaikkiin muihin asioihin. Aina meren liikkuessa suuntaan tai toiseen myös ihminen liikkuu saman verran. Meren ääripäät aiheuttavat radikaaleja asioita: jos pelin lopussa meren arvo on minimissä (0), eläinten määrä putoaa nollaan, ja jos maksimissa (4), kasvien määrä menee nollaan. Nämä efektit kuvastavat osuvasti(?) sitä, kuinka oleellinen vaikutus merellä on kaikkeen elävään.

Joukossa on myös muutamia “+1 tai -1” -kortteja. Sellaisen esiin kääntäessään vuoropelaaja saa heti liikuttaa kyseistä kuutiota asteikolla yhden eteen- tai taaksepäin ilman äänestystä. Heti perään hän kääntää uuden kortin, jonka toteutumisesta sitten äänestetään normaalisti.

Esimerkkejä agendakorteista. Vain muutamissa korteissa on tekstiä, ja nekin jäävät pelaajille helposti mieleen, sillä kyseessä ovat vain meren erikoisefekti (ihmisen liikuttaminen) ja “+1 tai -1” -korttien erityisluonne (ei äänestystä).

Peli päättyy, kun agendakorttipakasta käännetään esiin kokouksen päättävä vasarakortti. Se on alussa sekoitettu 30 kortin pakan 10 viimeisen kortin joukkoon. Peli siis loppuu, kun agendakortteja on käännetty 20-30.

Vasarakortin tullessa esiin pelilaudan tilanne lukittuu, ja pelaajien tavoitteiden toteutuminen tarkastetaan. Pisteitä tulee tavoitekorttien lisäksi myös hyväksytyistä agendakorteista, koska joissakin niistä on yläkulmassa pistearvo. Eniten pisteitä kerännyt voittaa.

Voitin tämän pelin saamalla 8 pistettä: 4 agendakorteista ja 4 tavoitekorteista. Myös vasemmanpuoleinen pelaaja sai 8 pistettä, mutta tasatilanteessa voitin, koska minulla korttien lukumäärä oli suurempi.

Peli kysyy pelaajalta taitoa pelata oikean vahvuinen äänestyskortti oikeassa kohdassa. Jos heittää liian vahvan äänestyskortin tilanteeseen, jossa heikompikin olisi riittänyt, kortti menee hukkaan. Alkupelissä muiden tavoitteista ei ole tietoa, mutta pelin edetessä heidän äänestyskäyttäytymistään tarkkailemalla voi saada osviittaa heidän päämääristään. Jos arvaa muiden äänestyskortin (tai edes sen etumerkin), oman kortin valinta luonnollisesti helpottuu.

Mitä enemmän pelaajia pelissä on mukana, sitä vähemmän vaikutusta on omalla äänestyskortilla. Peli on silti parhaimmillaan suuremmilla pelaajamäärillä, kun syntyy kunnon kokoustunnelma.

Vasemmanpuolinen pelaaja selvästi haluaa kasvit minimiin. Tässä kohtaa Ehdottoman kuuliaisuuden pelaaminen kannatti.

Pelatessani huomasin, että parhaaseen tulokseen tuntuu pääsevän tavoitekorteilla, jotka eivät vaadi millintarkkaa täsmällisyyttä. Epävarmuutta peliin tuo nimittäin se, että pelin 40 kortista käytetään joka pelissä vain 30:a satunnaista. Jos pelinpäätöskortti sattuu nousemaan aikaisin, toisetkin 10 korttia saattavat jäädä läpikäymättä. Näin ollen joskus tietyn tyypin kortteja näkee pelin aikana huomattavan vähän, jolloin hankalampien tavoitteiden toteutumaan saaminen voi olla vaikeaa.

On mielenkiintoista, että radikaaleimmille agendakorteille (jotka liikuttavat kuutioita enemmän kuin pari pykälää) on annettu pistearvo. Joissain tilanteissa vuoropelaajana tekeekin mieli äänestää kortin toteutumisen puolesta vain saadakseen siitä pisteen, vaikka sen toteutuminen sysäisikin poispäin tavoitteen saavuttamisesta. Pelaajat, joiden vuoroilla sattuu tulemaan enimmäkseen pistearvottomia agendakortteja, voivat joskus tuntea itsensä huono-onnisiksi pisteidenkeruun kannalta.

Minulla on kaksi kasvillisuuteen liittyvää tavoitekorttia, mutta tällä vuorollani äänestysvalinta oli helppo. Äänestin “kasvi -4” -kortin puolesta, koska saan siitä pisteen, ja se tuo minut 2 pistettä tuottavan tavoitekorttini alueelle. Toinen tavoite vaikuttaa liian hankalalta.

Pelin kansi on houkuttelevan näköinen, mutta laatikon sisältö jättää ulkonäön suhteen hieman kylmäksi. Äänestyskorttien söpöt, chibi-tyyliset ja ilmeisesti kreikkalaisesta mytologiasta vaikutteita saaneet jumalat ovat veikeitä, mutta esimerkiksi niiden ilmeen olisi toivonut muuttuvan asteittain kortin arvon mukaan. Agendakorttien kuvitus on kovin geneeristä, eivätkä myöskään koruttomat tavoitekortit ja itse pelilauta nostata riemunkiljahduksia. Kaikki kortit ovat kuitenkin äärimmäisen selkeitä ja ajavat asiansa.

Osaka Game Marketin messuhallissa keväällä 2015 jenejä tiskiin latoessani mielikuvissani häilyi kieliriippumaton, säännöiltään yksinkertainen mutta kuitenkin jonkin verran ajattelua vaativa peli, jota pelata rattoisasti perheen kanssa. Kyllä se mielikuva kiitettävästi toteutui. Peli ei kuitenkaan ole perheen ykkössuosikkeja. Melko ohuen temaattisen kuoren alla onkin tietyllä tapaa kuivahko äänestyspohjainen kuutionsiirtelypeli. Pelin omilla äänestyskorteilla ilmaistuna peli saa minulta kuitenkin myönteisen arvosanan, +1.

Pelin suunnittelija: KAZYU 104%

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s