Categories
Yleinen

Save the Queen

Musta ja valkoinen armeija, sotilaita, kuningattaria… kuulostaa shakilta, mutta kyseessä on Save the Queen (2014), kahden pelaajan taktinen laattojenkääntely ja -siirtelypeli, jossa pelaajat pyrkivät saamaan oman prinsessansa seuraavaksi kuningattareksi. Tämä onnistuu surmaamalla vastustajan prinsessa tai saamalla tarpeeksi suosiota hovin väeltä.

Tässä pelin alkuperäisversiossa on vain japaninkieliset säännöt, mutta pelistä on julkaistu vuonna 2016 myös englanninkielinen versio, ja sen nimellä Long Live the Queen peli tunnetaan BGG:ssäkin. Siinä laattojen designiä on mielestäni muutettu sotkuisempaan suuntaan ja laatikkoakin on tarpeettomasti suurennettu. Yllättäin pelistä on myös steampunk-versio.

Molemmilla pelaajilla on identtinen 12 laatan arsenaali hovin henkilökuntaa. Laatoista 11 asetellaan kuvapuoli alaspäin vapaavalintaisiin kohtiin taistelurintamaa, mutta yksi niistä, prinsessa, asetetaan keskelle ja ainoana kuvapuoli ylöspäin. Yksi laatoista valitaan erityiseksi “valttikortiksi”, ja sen pelaajat pitävät poissa taistelulinjasta salassa lähempänä itseään.

Tästä peli alkaa. Laatat on aseteltu haluttuihin kohtiin ja “valttikortti” on valittu. Musta puoli aloittaa aina.

Vuorollaan pelaaja heittää kahta noppaa ja laskee niiden silmälukujen summan, minkä jälkeen laattarivistä aktivoituvat molempien pelaajien laatat summaluvun osoittamasta kohdasta. Kun laatta on väärinpäin, aktivointi tarkoittaa vain laatan kääntämistä oikeinpäin. Kun aktivoidaan laatta, joka on jo oikeinpäin, laatan efekti tapahtuu. Vuoronsa päätteeksi pelaaja saa myös vaihtaa minkä tahansa kahden vierekkäisen laattansa paikkoja (tai jonkin laatan ja “valttikorttinsa” paikkoja).

Noppien summa on 5, joten vitoskohdan laatat paljastuvat.

Laattojen erilaiset efektit pyrkivät kukin tavallaan viemään pelaajaa lähemmäs voittoa. Salamurhaaja ja tarkka-ampuja ovat ainoat laatat, jotka kääntävät vastustajan oikeinpäin olevia laattoja takaisin väärinpäin. Ne ovat pelin vaarallisimpia laattoja, sillä ne laukaisevat toisen voittoehdoista: pelaaja voittaa, kun saa käännettyä vastustajan prinsessan väärinpäin.

Tietyt laatat antavat pelaajalle punaisia, sinisiä tai keltaisia pelimerkkejä. Ne kuvaavat sitä, kuinka pelottavana, viisaana tai avokätisenä kansalaiset pitävät prinsessaa. Nämä “suosiomerkit” ovat pelin toinen mahdollinen voittotapa, sillä voitto tulee keräämällä kolme jokaista laatua. Pitää kuitenkin varoa, ettei saa jotain väriä kuutta merkkiä, koska silloin menettää ne kaikki. Usein merkkejä tulee sivutuotteena kyseisen värisistä laatoista (esim. aiemmin mainitut “tappajalaatat” antavat lisäksi punaisen merkin), mutta tietyt lisäefektit jouduttavat prosessia: esimerkiksi huijari varastaa merkkejö vastustajalta ja narri tekee pienen omaehtoisen vaihtokaupan.

Muutamat laatat liikuttelevat laattoja: noita antaa tehdä kaksi vierekkäisten laattojen vaihtoa vastustajan puolella ja konsuli omalla puolella. Näillä voi häiritä vastustajan suunnitelmia tai nopeuttaa omiaan.

Kas, molemmat olivat toisistaan tietämättä asettaneet noidan ja konsulin rivinsä reunaan jämäpaikoille. Laattojen lisäsiirtelyefektit eivät vain tunnu pelissä järin tehokkailta. Vuoron jälkeen saa näet joka tapauksessa tehdä yhden paikanvaihdon, ja vastustaja voi oman vuoronsa siirrollaan helposti kumota toisen noidan tekemistä vaihdoista.

Ainutlaatuinen laatta on vartija, jolla on pysyväisluontoinen efekti: se estää molemmilla puolillaan olevia laattoja kääntymästä väärinpäin. Vartija kannattaakin usein pitää prinsessan lähellä. Prinsessan oma efekti taas antaa kääntää minkä tahansa oman laatan oikeinpäin.

Mielenkiintoisimpia ovat kaksi oppipoikalaattaa (toinen tosin oppityttö), sillä ne toimivat kopioina pelaajan “valttikortista”. Koska niitä on kaksi, ne käytännössä tuplaavat jonkin muista laatoista. Niiden efekti voi myös vaihtua milloin tahansa, jos pelaaja päättää vuoronsa lopussa vaihtaa valttikorttiaan. Oppipojat lienevät kiistatta pelin vahvimmat laatat joustavuutensa ansiosta.

Pelissä on oleellista ymmärtää, että noppien summaksi muodostuu todennäköisimmin jokin rivin keskiosan numeroista. Esimerkiksi rivin ensimmäinen laatta aktivoituu vain 2,78 % todennäköisyydellä, samoin kuin viimeinen. Esimerkiksi kohtiin 4 ja 10 taas on molempiin 8,33 % todennäköisyys. Kaikkein yleisin summa on 7, joka tulee 16,67 % todennäköisyydellä. Näin ollen rivin keskivaiheille kannattaa pyrkiä saamaan laattoja, joiden efektien toivoo eniten toteutuvan. Etenkin suosiomerkkejä efektillään tuovat laatat tuntuvan toimivan siellä hyvin.

Tämän pelin voitin keskittymällä suosiomerkkien keräämiseen. Aatelinen, jota pidinkin valttikorttinani, on parhaita tapoja kerätä merkkejä, sillä se antaa keltaisen ja yhden minkä tahansa.

Sen sijaan salamurhaajaa ja tarkka-ampujaa on vähän pakko liikuttaa rivissä sen mukaan, mihin ruutuun vastustajan prinsessa liikkuu – ne jahtaavat sitä kuin hai laivaa. Prinsessan suojelemisen kannalta hyvältä vaikuttava strategia – vartijan käytön ohella – onkin joka vuoronsa päätteeksi liikuttaa prinsessaa yksi pykälä kohti reunaa, tavoitteena reunimmainen ruutu, missä tappajalaattojen aktivoitumistodennäköisyys on pienin. Sieltä vastustajan prinsessaa voi yrittää vetää pois noidan kyvyllä, jos sen vain saa aktivoitua.

Kenties tyypillisin tapa voittaa peli: salamurhaaja (keskellä) murhaa prinsessan. (Laattojen yläkulmassa oleva järjestysnumero määrittää, tapahtuuko ensin oman vai vastustajan kortin efekti, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole merkitystä)

Sana “jos” onkin vahvasti läsnä pelissä. Vaikka todennäköisyydet ovat tiedossa, kaikki on viime kädessä kiinni siitä, mikä summa nopista nyt vain sattuu tulemaan kullakin vuorolla. Pelin päättymisajankohtaa ei voi lähes koskaan tarkkaan ennustaa, koska se edellyttää aina juuri sopivaa numeroa juuri oikealla vuorolla.

Pelin taitoelementti tulee kuitenkin esiin siinä, miten osaa maksimoida todennäköisyyksiä. Esimerkiksi prinsessan voi jollain vuorolla saada jopa molempien “tappajalaattojen” samanaikaiseen sihtiin, ja jos tarvitsee juuri tietyn värisiä suosiomerkkejä, voi yrittää siirtää niitä tuottavia laattoja todennäköisyyksien kannalta mahdollisimman suosiollisiin paikkoihin. Loppujen lopuksi tuuria on vain siinä, mitkä laatat milloinkin aktivoituvat – kaikki muut päätökset, eli etenkin laattojen sijaintiin liittyvät, ovat pelaajan omassa kontrollissa.

Tässä pelissä kokeilin oppipoikien kykynä noitaa, heikolla teholla. Päädyinkin myöhemmässä vaiheessa vaihtamaan valttikorttia. Vaihdon “hintana” on se, että vanha valttikortti siirtyy riviin aina kuvapuoli alaspäin.

Save the Queen -matsit tuntuvat olevan vähän kahden tyyppisiä – joko ne ovat nopeasti ohi tai jatkuvat hyvinkin pitkään vähän kuin asemasotana. Esimerkiksi pari peliämme päättyivät muutamissa vuoroissa, kun molemmat salamurhaajina toimineet oppipoikani olivat hyvin rivin keskellä eikä prinsessa päässyt niiltä tarpeeksi nopeasti karkuun. Toisaalta yksi peli venähti pitkäksi, kun prinsessat menivät päätyihin turvaan, ja pelaajat häiritsivät toistensa merkkienkeruu-urakkaa merkkien varastamis- ja poistoefekteillä. Peli olisi jatkunut vielä pitempäänkin, ellei vastustajani olisi unohtanut vuoronsa lopussa siirtää prinsessaansa turvaan salamurhaajan edestä.

Yleensä pidän vielä strategisemmista ja vähemmän tuuripainotteisista kaksinpeleistä, mutta Save the Queenissa on oma hauskuutensa. Ihan vastaavan tyyppiseen peliin en ainakaan itse ole ennen törmännyt. Laattojen kuvia katsoo mielellään, 15 cm:n laatikko mahtuu minne tahansa, ja kieliriippumattoman pelin opettaa kelle tahansa hetkessä.

Pelin suunnittelija: 3D6

One reply on “Save the Queen”

Tämäpä olikin nimeltä tuttu ja varmasti suomalaisille pelaajille tähän asti esittelemistäsi peleistä tutuin, Long Live the Queen -versio kun on itse asiassa suomalainen julkaisu (LudiCreations).

Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s