Categories
Yleinen

Animal Mind

Animal Mindissa (2016) pelaajat ovat eläimiä, jotka yrittävät keinotella itselleen mahdollisimman arvokasta tavaraa ja sysätä muille ei-toivotut tuotteet. Niinkö kiero ja ovela on eläimen mieli?

Pelin eläinhahmot on taiteiltu miellyttävän söpöllä tyylillä.

Tässä 3-4 pelaajan pelissä nostetaan vuorotellen pakasta yksi kortti ja tarjotaan sitä kelle tahansa toiselle pelaajalle. Kortissa olevasta hyödykkeestä saa ja pitää kertoa vain yksi asia: joko sen tyyppi (maito/muna/turkki/lemmikki) tai arvo (0/1/2). Tarjouksen kohteeksi päätynyt pelaaja päättää sitten, hyväksyykö vai hylkääkö tarjouksen. Hyväksyessään hän kääntää ympäri yhden Hyväksy-korteistaan ja vastaanottaa kortin alueelleen. Hylätessään hän taas kääntää Hylkää-kortin, jolloin kortti päätyykin tarjoajan omalle alueelle.

Pelin alussa hyväksymiskorteista kaksi on Hyväksy-asennossa ja yksi Hylkää-asennossa.

Jujuna on se, että kunkin pelaajan puljuun mahtuu vain kolmea tuotetta kerrallaan. Tuotteita pidetään tyyppiensä mukaisissa pinoissa, ja uusin kortti menee aina pinonsa päällimmäiseksi. Jos pelaajalla on jo hallussaan kolmea eri tuotetta ja joutuu vastaanottamaan neljättä, hän joutuu diskaamaan kaikki korttinsa siitä tyypistä, jossa hänellä oli eniten kortteja (tai tasatilanteen sattuessa siitä, joka tuottaisi enemmän pisteitä).

Aijai, tämä pelaaja joutui ottamaan vastaan turkkia, joten koko lemmikkipino joutuu tekemään tilaa sille.

Pelin aikana tapahtuu kolme pisteenlaskua. Laskun laukaisee aina pisteenlaskukortti, joka ilmestyy pakasta tietyin väliajoin. Viimeinen pisteenlaskukortti on sekoitettu viimeisen kuuden kortin joukkoon. Aina pisteenlaskun tapahtuessa pelaajat saavat pisteitä eli rahaa jokaisesta tuotetyypistään siten, että samantyyppisten korttien määrä kerrotaan kyseisen tuotetyypin senhetkisen päällimmäisen kortin arvolla. Kolmmannen pisteenlaskun jälkeen eniten rahaa kerännyt voittaa.

Pelin pahviraha on ihan mukavan näköistä ja sitä on todellakin riittävästi. Harvoin pelissä onnistuu saamaan yli 30 pistettä (= rahaa).

Pelistä tekee haastavaa se, että pelaajien on osattava käyttää Hyväksy- ja Hylkää-toimintojaan sopivassa suhteessa. Kyseessä ovat nimittäin samojen korttien kaksi eri puolta. Jos siis pelaaja on esimerkiksi hylännyt useamman tuotteen peräkkäin, hänen kaikki kolme korttiaan ovat päätyneet Hyväksy-puoli ylöspäin, mikä tarkoittaa, että seuraava itselle tarjottava tuote on pakko hyväksyä. Tämä onkin paha ansa, johon peliä johtava pelaaja kannattaa kaikin tavoin yrittää saada.

Seuraava tuote on pakko hyväksyä. Jos se on muna, menetän kaikki maitoni, mutta näin alkuvaiheessa se ei paljoa haittaa.

Omalla vuorolla on oikeastaan kaksi merkittävää päätöstä: 1) kenelle pelaajalle tarjoan pakasta nostamaani tuotetta ja 2) kerronko tuotteen tyypin vai arvon. Jos kyseessä on sattuu olemaan tuote, jonka mieluusti haluaa itselleen, kannattaa valita pelaaja, joka mahdollisimman todennäköisesti kieltäytyy tarjouksesta. Paras tilanne on luonnollisesti se, että jollain pelaajalla on kolme Hylkää-korttia näkyvillä, jolloin hänen on pakko hylätä tarjous ja tuotteen saa varmuudella itselleen.

Vain hylkäyspuolia esillä, joten seuraava tarjous on pakko hylätä. Eipä tässä tilanteessa välttämättä uusia kortteja haluaisikaan, kun kaikissa pinoissa on päällimmäisenä arvokas kakkoskortti.

Pelissä helposti alkaa epäillä, että tarjouksessa on aina koira haudattuna eli epämieluisampi puoli informaatiosta piilotettuna. Jos tarjoaja kertoo tuotteen tyypin, alkaa helposti epäillä, että varmasti kyseessä on 0:n arvoinen kortti. Jos taas tarjoaja kertoo arvon, ja se sattuu olemaan esim. 2, saattaa tulla mieleen, että varmasti tuotteen tyyppi on itselle sopimaton. Kannattaa myös miettiä, miksi korttia tarjottiin juuri minulle eikä jollekin muulle. Ajatuspelit parhaiten hallitseva on yleensä vahvimmin kiinni voitossa.

Jaaha, kultaista munaa pitäisi tarjota. Paha tilanne: tässä tilanteessa se hyödyttää suuresti kumpaa tahansa vastapelaajaa, mutta itselleni siitä olisi pelkkää haittaa. Haluaisin tarjota sitä oikean yläkulman siniselle pelaajalle, joka ei pisteiden puolesta ole uhka, mutta hänellä on harmillisesti pelkkiä hylkäyspuolia esillä.

Voiton tavoittelussa auttaa myös todennäköisyyslaskenta. Pelaajilla on tiedossa, että pelin joka tuotetta on olemassa viisi nollaa, viisi ykköstä ja kolme kakkosta. Diskattuja kortteja ei saa katsoa, mutta jos on jotenkuten painanut ne mieleensä ja samalla katsoo, mitä kortteja muiden pelaajien edessä on, pystyy etenkin pelin loppupuolella tekemään valistuneen arvion siitä, mitä tyyppiä tai arvoa tarjottu kortti saattaisi todennäköisimmin olla

Päällimmäisen kortin merkityksestä johtuen pelaajien pistemäärät voivat vaihdella rajusti lyhyellä aikavälillä: hetki sitten 0 pistettä tuottanut pino voi oikea-aikaisen kakkosen ansiosta tuottaa pian vaikkapa 12 pistettä. Onkin kriittistä, kumman tilanteen aikana pisteidenlaskukortti nousee pakasta. On hyvä, että pelin alkuvalmistelut tehdään niin, ettei aivan tarkkaa tuloaikaa voi tietää, mutta käytännössä kaksi ensimäistä pisteenlaskua tulee on kuitenkin aina 14-16 kortin jälkeen, mikä voittoon pyrkivän pelaajan on syytä koko ajan pitää mielessä.

On viimeisen pisteytyksen aika, ja hiiripelaaja on kerännyt kahta tuotetta upean määrän. Valitettavasti kaikissa on päällimmäisenä 0, joten pisteitä ei kerry lainkaan.

Kuten korttipeleissä usein, tässäkin on mukana tuuria korttien satunnaisesta tulojärjestyksestä johtuen. Saattaa siis käydä niin, että himottu 2-kortti osuu omalle kohdalle juuri sellaisella vuorolla, kun sen saa varmuudella itselleen. Joskus taas tarjottavaksi saattaa päätyä kaikkien haluama kortti, jonka vastustajat hyväksyvät ilomielin riippumatta siitä, kertooko heille tyypin vai arvon.

Peli on yksinkertainen mutta kuten yksi peliporukastanikin sanoi, “nerokas”. Ainakin riittävän nerokas. Peliharrastajien joukossa suuremman suosion saavuttamiseksi peli olisi tarvinnut ehkä jonkinnäköistä lisävaihdetta, mutta tällaisenaankin tämä alle 20 euron peli toimii erinomaisesti etenkin perhepelinä. SNE Game Contest 2016 Award -kisassa peli hävisi Gambler × Gamble!:lle, minkä kyllä ymmärrän, mutta kakkossija on varmasti ansaittu.

Pelin suunnittelija: Kashio Tadahide

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s