Categories
Yleinen

Gambler × Gamble!

Cosaicin julkaisema korttipeli Gambler × Gamble! (2016) toi heti näkökenttään osuessaan mieleen yhden lempianimeni, Baccano!:n (2007). Teoksilla ei ole virallista kytköstä, mutta hahmojen tyylissä ja monipuolisuudessa sekä yleisessä tunnelmassa on jotain samaa. Vaan onko peli laadultaan yhtä korkea kuin kehuttu anime?

Pelin kantta koristaa SNE Game Contest Awards 2016 Winner -leima. Kyseinen palkintogaala on vähän tuntemattomampi, mutta kyllä hyvä sijoitus usein jotain pelin laadusta kertoo.

Gambler × Gamble! :ssa pelaajat pelaajat värväävät itselleen kasinopelureita tavoitteenaan kasinon alasajo. Pelaaja, joka onnistuu pelureillaan saamaan kasinosta ensimmäisenä irti 1,5 miljardia (eli pelissä 15 pelimerkkiä), voittaa pelin.

Pelaajilla on käsissään uudelleenkäytettäviä “kohtalokortteja”, Luck Card, aluksi kullakin numerot 0 ja 1. Vuorossa oleva pelaaja valitsee kädestään jommankumman ja asettaa sen eteensä kuvapuoli ylöspäin, minkä jälkeen muut pelaajat tekevät samoin mutta kuvapuoli alaspäin. Kortit paljastetaan ja niiden summa lasketaan. Kaikki pelaajat, joilla on omistuksessaan peluri (tai useampi), jonka “onnennumero” on juuri kyseinen luku, voittavat pelurikort(e)issa mainitun määrän pelimerkkejä.

Pelin ensimmäinen kierros. Vuoropelaaja (oikealla) on valinnut Luck Cardiksi ykkösen, ja muiden kortit paljastetaan seuraavaksi.

Alussa joka pelaajalla on kaksi peluria, joiden onnennumero on matalammasta päästä (1–3), ja kukin tuottaa voittaessaan 2–3 pelimerkkiä. Pelin aikana hankitaan lisää ja tuottoisampia pelureita. Vuoropelaaja voi näet vuoronsa lopuksi ostaa pelimerkeillään pöydän keskeltä yhden uuden pelurin. Esimerkiksi kutospeluri (eli peluri, jonka onnennumero on 6) tuottaa 4 pelimerkkiä ja seiskapeluri 5 merkkiä. Samaa peluria voi omistaa useamman kappaleen, mutta pelureita on tarjolla hyvin rajallisesti.

Pelin kaikki kahdeksan kasinopeluria. Löytyy kaikkea aina maalaistytöstä kuvaajaukkoon.

Pelureita ostamalla pelaajat saavat myös suurinumeroisempia Luck Cardeja. Vitos-, kutos- tai seiskapelurin ostamalla pelaaja saa pysyvästi käteensä kohtalokortin 2, ja ysipelurin ostamalla harvinaisen kohtalokortin 3. Suurempien kohtalokorttien avautuessa pelaajien käyttöön myös summan muodostumisesta tulee monipuolisempaa ja arvaamattomampaa – esimerkiksi jollain kierroksella se voi olla 0 (jos kaikki pelaavat nollan), ja seuraavalla taas 8 (jos neljä pelaajaa pelaa kakkosen).

Lisäksi vuorossa olevalla pelaajalla on mahdollisuus manipuloida muodostuvaa summaa maksamalla yksi pelimerkki. Tällöin hän voi lisätä muodostuvaan summaan +1 tai -1. Manipulaatiopäätös pitää kuitenkin tehdä ennen kuin muut pelaajat paljastavat korttinsa.

Jos käy niin, että muodostunut summa ei ole kenenkään pelaajan omistaman pelurin onnennumero, sillä hetkellä eniten pelimerkkejä omistava pelaaja (tai pelaajat) menettää puolet merkeistään eräänlaiseen yhteisvarastoon, Fumble Stockiin. Kun sinne kertyy vähintään pelaajien määrän verran pelimerkkejä, ne jaetaan tasaan kaikille pelaajille. Tämä mahdollistaa sen, että jollain kierroksella voikin olla hyvä taktiikka pyrkiä yhteispelillä muodostamaan summa, joka aiheuttaa pelin voittoa lähestyvälle pelaajalle merkkien menetystä.

Fumble Stockiin on kertynyt 9 merkkiä, joten nelinpelissä kaikille jaetaan niistä 2, ja yksi jää varastoon odottamaan.

Pelin “coolein” mekaniikka on supermoodi. Uuden pelurin ostamisen sijaan vuoropelaaja voi kääntää kaikki tietyn onnennumeron pelurinsa toisinpäin, jolloin ne saavuttavat todellisen potentiaalinsa. Muutos näkyy selkeästi myös niiden ulkonäössä. Supermoodissa olevat pelurit tuottavat onnennumeronsa osuessa kohdalle enemmän pelimerkkejä, jopa tuplamäärän. Aktivoitumisensa jälkeen ne siirtyvät kuitenkin takaisin normaalimoodiin.

Supermoodissa pelurit alkavat todella loistaa.

Pelissä on myös mielenkiintoinen vaihtoehtoinen voittamistapa, nimittäin nelospeluri (ks. artikkelin ylin kuva). Se on kallis ja sitä on pelissä vain yksi kappale, mutta sen omistava pelaaja voittaa pelin välittömästi, jos kierroksen summaksi muodostuu 4. Nelosta usein tavoitellaan, kun halutaan tasoittaa pelaajien välisiä eroja pelimerkeissä, mutta jos joku ostaa nelospelurin, loppupelin ajaksi nelosesta tuleekin äärimmäisen välteltävä summa muiden pelaajien mielissä. Kortissa on joustavuuttakin: supermoodiin mennessään sen onnennumeroksi vaihtuu 8 (ja pelaaja saa kohtalonkortin 2, jos ei vielä sitä omista).

Peliä on miellyttävä pelata. On sopivan kinkkinen haaste yrittää päätellä, minkä Luck Cardin muut pelaajat pelaavat kullakin kierroksella. Osviittaa voi hakea siitä, minkä suuruisten onnennumerojen pelureja muilla pelaajilla on hallussaan ja mahdollisesti supermoodiin käännettyinä. Jokaisen pelaajan jokaisella kohtalokortin valinnalla on suora vaikutus kierroksen tulokseen. Erityisen painava valinta on se, käyttääkö vuoropelaajana +1/-1 -manipulaatiota. Kasinoteemaan sopivasti pelureita ostaessa ja supermoodiin kääntäessä voi laskea paljon tietyn onnennumeron varaan tai hajauttaa panoksia useampaan numeroon. Taktikoinnin mahdollisuuksia löytyy.

Pelin päättyy voittooni, kun kohtalokorttien summaksi muodostuu 5. Supermoodissa oleva vitospeluri tuottaa nimittäin tarvittavat 6 pelimerkkiä, jolloin pelimerkkieni määrä kasvaa 9:stä 15:een. Myös summa 1 olisi tuottanut 6 pelimerkkiä, koska omistan kaksi ykköspeluria.

Pelin edetessä ja pelaajien kohtalokorttien ja pelurikorttien määrien lisääntyessä voi olla kuitenkin vaikea päätellä, mitä kukin pelaaja sattuu tavoittelemaan milläkin kierroksella. Yhtä tuottavia vaihtoehtoja voi olla useita. Oman mausteensa soppaan tuo väärinpäin laitettujen korttien sisällöstä keskusteleminen, minkä sääntökirja erikseen mainitsee – bluffaus/yhteistyö on siis mahdollista. Oma peliporukkani ei kuitenkaan yleensä innostu bluffauselementeistä, joten tämä aspekti jäi testaamatta.

Supermoodin bisnesmiehet tuottaisivat mukavasti voittoja 3:n osuessa onnennumeroksi…

Pelin toteutus on varsin kehuttava. Geco Hirasawan ansiokkaiden kuvien lisäksi pelin sääntökirja on hyvä kaksikielisyytensä (JP & EN) ansiosta. Sääntökirjassa on myös suunnittelijalta vinkkejä pelissä taktikointiin, mikä on aina tervetullutta. Laatikko on japanilaisille korttipeleille tyypilliseen tapaan kätevän pieni. Ainoa selkeämpi miinus tulee valkoisista ja keltaisista pelimerkeistä, jotka eivät ole kovin kasinomaisia. Tunnelma paranee entisestään, jos pelin kanssa käyttää omia laadukkaampia pelimerkkejä.

Kaiken kaikkiaan peli tuntuu erittäin onnistuneelta kokonaisuudelta. Onko se sitten yhtä hyvä kuin Baccano!-anime, jota kovasti muistuttaa? Ei se yhtä syvä tai monimutkainen ole, mutta ei sen toisaalta tarvitsekaan. Näppärä teemaan sopiva pelimekaniikka ja innostava kuvitus kantavat pitkälle. Lyhyt kesto ja helpot säännöt voisivat tehdä tästä hitin monissa 3-4 hengen kokoontumisissa. Minun kirjoissani peli on fillerityyppisten pelien korkeampaa kastia.

Pelin suunnittelija: Kaya Miyano

One reply on “Gambler × Gamble!”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s