Categories
Yleinen

Ichigeki Heroes

Japanilaisista taikatyttö- ja supersankarisarjoista monelle ovat jääneet mieleen hyökkäysten pitkät, eeppiset ja usein huvittavatkin nimet. Ichigeki Heroes (2014) (suom. ‘Yhden iskun sankarit’) leikittelee tällaisilla nimillä oikein kunnolla. Kuuluu “Ultimate Final Super Strong Amazing Maniac Beam!”, ja hirviö on kanveesissa.

Pelin on arvostellut BoardGameGeekissä 4 henkilöä, joten kyseessä on ainakin sivuston käyttäjien keskuudessa todellinen harvinaisuus.

Pelaajat ovat sankareita, jotka yrittävät kurmottaa kaupungin vallanneita hirviöitä yhden mutta sitäkin tuhoisamman iskun voimalla. Iskuun kerätään puhtia kääntämällä 4 x 5 laatan alueelta yksi kerrallaan laattoja, joiden takaa paljastuu jokin mahtipontisen kuuloinen sana. Isku päättyy punareunaiseen lopetuslaattaan, jolloin käännettyjen laattojen lukumäärästä muodostuu iskun vahinkomäärä. Jos se on vähintään yhtä suuri kuin vuoron alussa kohteeksi valitun hirviön elinvoima, hirviö on lyöty ja se siirtyy pelaajan omistukseen tuoden kestopisteidensä verran pisteitä pelin lopussa. Laatat käännetään vuoron lopussa takaisin väärinpäin, ja seuraava pelaaja aloittaa kääntämisen muistipelinomaisesti uudestaan. Kun kaikki 10 hirviötä on tuhottu, eniten pisteitä kerännyt voittaa.

Vaikuttava 9 laatan Body Press liiskaa lohikäärmeen.

Ideaalista on lopettaa vuoronsa johonkin kentän viidestä lopetuslaatasta, mutta sellaista ei aina välttämättä löydä. Jos sattuu kääntämään esiin jommankumman hutilaatan, vuoro päättyy ohilyöntiin. Myös vaihtolaattoja (Change) on kaksi, ja sellaiseenkin osuessaan pelaajan hyökkäys tyrehtyy, mutta hän saa vaihtaa kyseisen laatan paikkaa toisen laatan kanssa muiden pelaajien pitäessä silmiään kiinni.

Ohi meni tällä kertaa.

Pelin kullakin hirviöllä on jokin kertakäyttöinen tai jatkuva kyky, joka aktivoituu hirviön nujerruttua. Kertakäyttöisiä ovat esimerkiksi kyklooppi, joka antaa pelaajan kurkata yhden vapaavalintaisen laatan alle, ja robotti, joka tuhoaa joltain pelaajalta tämän heikoimman hirviön. Jatkuvista kyvyistä zombi antaa pelaajan jatkaa vuoroaan hutilaatasta huolimatta ja avaruusolio (vahvin ja arvokkain) antaa omistajalleen pysyvän luvan olla sulkematta silmiään. Radikaalein kyky lienee liikkuvalla patsaalla – se näet vaihtaa koko pelikentän laatat toisiin mokomiin, sivussa odottaviin, jolloin laattojen sijaintien mieleen painaminen lähtee taas puhtaalta pöydältä.

Tämän nyrkiniskun kohteena on Vapaudenpatsasta muistuttava patsas, joka laukaisee laattojen vaihdon pinossa odottaviin.

Japanilaisessa peliperinteessä hirviöillä on usein heikkoutensa, niin tässäkin pelissä: laatassa näkyy otuksen heikkouden ilmaiseva symboli, kuten miekka, nyrkki tai dynamiitti. Jos kombo päättyy lopetuslaattaan, jossa on sama symboli kuin kohteena olevassa hirviössä, vahinkomäärä tuplaantuu. Heikkouksen hyödyntäminen helpottaakin huomattavasti hankalampien hirviöiden humauttamista.

Elinvoimaltaan (ja siten pisterarvoltaan) pelin parhaat hirviöt. Niidenkin tuhoamiseen tarvitaan kuitenkin vain 4-5 laattaa, kunhan lopetuslaatta on hirviön heikkouden tyyppiä.

Ichigeki Heroesin pelaaminen on kuin pelaisi eriskummallista muistipeliä. Pelaajille riittää, että he kääntävät esiin mitä tahansa sanoja sisältäviä peruslaattoja ja lopettavat iskunsa lopetuslaattaan. Jos pelaaja onnistuu heti löytämään vaikkapa kuuden laatan ketjun, seuraavat pelaajat voivat toistaa tismalleen saman ketjun – olettaen, että sillä hetkellä tarjolla on hirviöitä, joiden kaatamiseen kyseisen ketjun vahinkomäärä riittää. Joskus samojen laattojen kääntäminen väärinpäin vain, jotta ne voi sekunnin päästä kääntää uudestaan oikeinpäin, useita vuoroja peräkkäin voi tuntua turhauttavalta.

Change-vaihtolaatat ovatkin ehdottoman tärkeä elementti, sillä ne tuovat vaihtelua laattojen sijainteihin ja siten aiheuttavat epävarmuutta ketjujen muodostamiseen. Vaihtolaattaan osunut pelaaja tyypillisesti sijoittaa vaihtolaatan kohtaan, jossa muut pelaajat ovat aiemmin oppineet olevan turvallinen normilaatta. Kun toinen pelaaja sitten osuu yllättäin tähän vaihtolaattaan, hän saa tehdä uuden vaihdon, ja vaihtojen kierre onkin valmis. On jonkin verran tuurista kiinni, eteneekö peli siististi vai ajautuuko se vaihdoilla häirinnäksi. Myös aiemmin mainittu patsashirviö kykyineen tuo kaivattua vaihtelua peliin, tosin sen kaatamisajankohdasta riippuen vaikutus peliin voi olla pienempi tai suurempi.

Vaihtolaatat sekoittavat peliä tehokkaasti.

Muistipeli tuntuu olevan harvinaisempi pelimekaniikka nykyään, joten siinä mielessä tällaisen pelin pelaaminen on ihan virkistävää. Hyvä muisti antaa pelissä pientä etua, mutta vaihtolaatat ovat sekoittamassa kuvioita. Pitkäkestoinen muisti ei joudu läheskään yhtä lujille kuin perinteisessä muistipelissä, sillä samoja laattoja käännetään ympäri niin usein. Pelissä on mukava pieni valinta- ja onnenkoetuselementti: voi valita kohteekseen heikomman hirviön, jonka kaatoon tarvittavien laattojen sijainnit muistaa varmuudella, tai sitten voi valita vahvemman hirviön, jonka kaataminen vaatii hieman tuuriakin tuntemattomien laattojen suhteen.

Pelin ainoat täysin japaninkieliset laatat ovat hirviölaatat efekteineen.

Pienistä kikoistaan huolimatta Ichigeki Heroes on kevyt peli eikä siksi ehkä saa pidettyä harrastajan mielenkiintoa yllä pitkiä aikoja. Hauskinta siinä on teema, jonka ansiosta pelaajat voivat halutessaan eläytyä sankarin rooliin ja lausua ääneen laattojen alta paljastuvia hyökkäysnimisanoja. Jos pelistä tehtäisiin suomenkielinen versio, voisin kuvitella sen nousevan monen lapsen suosikiksi Suomessa.

Pelin suunnittelija: Shingo Fujita

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s